![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
|---|---|---|---|---|---|
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |

Pedagogisk Fortreffelighet
Pedagogiske mål
​
Discovery International School er etablert for å kunne tilby utmerket, ekstraordinær utdanning til barn som vil forberede dem til en verden i stadig endring. Vårt mål er å se hver enkelt elev komme gjennom skolen med:
​
-
En god forståelse om hvem de er som individ og hvordan hver enkelt elevs læreprosess er, som tilsier at de ikke bare har lært om hvordan lære, men også hvordan de som individ lærer.
-
Evnen til å tenke anderledes (Ut av boksen) for å kunne analysere problemer/utfordringer fra mange perspektiver, slik at de kan gjøre seg opp en begrunnet mening.
-
Eierskap av all kunnskap og tro som de har tilegnet seg gjennom å være elev ved Discovery International School.
-
Et fantastisk godt fundament for en videre utdanning, fra videregående til Universitet og videre.
-
En “renessanse” utdanning som gir en bred forståelse i en stor variasjon av disipliner, sport, akademisk og kunst.
-
En evigvarende glede til å lære.
​
​
International Baccalaureate Program (IB)
​
For å kunne oppnå målsettingen, Discovery vil benytte IB som grunnlaget for læring og vi er en kandidat skole. IB ble først etablert i Sveits tilbake i 1968, og har erfart eksepsjonell suksess de siste 50 år. I presentasjonen “The history of the IB” finner du mer informasjon om IB organisasjonen.

En IB utdanning baseres på tverrfaglig læring, noe som betyr at fagene kan kombineres. Som et eksempel kan nevnes matematiske begrepet “brøk” kan enkelt implementeres i kjøkken faget hvor elevene lager mat i henhold til en oppskrift som kan inneholde â…“ av en kopp f.eks. I geografifaget kan elevene telle antall elever i klassen, og finn ut hvor de kommer fra i verden for deretter dele opp opplysningene i brøker. Vår verden er tverrfaglig, og våre barns utdanning bør være en refleksjon av den reelle verden, og ikke bare en teoretisk kunnskap.
​
​I kjernen av IB programmet står noe som kalles “Learner Profile”. Det er ti egenskaper som IB programmet forsøker å utvikle i barn. IB elever kan beskrives som: spørsmåls stillere, kunnskapsrike, kommunikatører, tenkere, prinsipielle, åpne, omsorgsfulle, risiko tagere, balanserte og reflekterte. Du finner mer detaljert informasjon om hver egenskap under “IB Learner Profile”.
​
Teknologi i læring, teknologi i balanse
​
Teknologi finnes rundt oss overalt og den kunnskap og informasjon den kan gi oss er utrolig og kraftfull. Samtidig skal vi være klar over at det også er risikoer knyttet til teknologi, som misbruk og avhengighet. Vi har bestemt oss for å ha en veldig lav bruk av skjermen på en daglig måte.
​
Men, i løpet av utdanningen ved Discovery elevene vil bli introdusert for et antall teknologier og software som vil gi dem teknologiske evner for fremtiden. Vi mener at ved å undervise om hvordan bruke teknologi, hviler det også et ansvar om å undervise i om hvordan det ikke skal brukes. Elevene vil bli undervist i hvordan bruke teknologi til deres fordel, men ikke slik at teknologien styrer/kontrollerer livet. Det er interessant å vite at både oppfinneren av Apple, Steve Jobs og oppfinneren av Windows, Bill Gates var “low-tech” foreldre. Samtidig som vi utdanner elevene med et fokus på dette, ønsker vi at også foreldre blir mer bevisst. Under her finner du fem interessante og unike filmklipp om nyttig og skadelig teknologi. Vi oppfordrer dere til å skru av mobilen, og ta dere tid til å se disse på en stor skjerm.
​​










