top of page
DISCOVERY LOGO - FINAL.png
Anchor Service Learning
AdobeStock_215774742_edited
AdobeStock_51078002_edited
AdobeStock_216574677_edited
AdobeStock_220772035_edited
AdobeStock_165529918_edited

Service Læring

Hva er Service læring? Er det å gå ut i samfunnet og gi noen en hjelpende hånd? Selv om det er en flott ting å gjøre, er det ikke i seg selv det vi mener med Service læring.

​

Ett av målene i en IB utdanning er å gjøre elevene oppmerksom på verden rundt dem og behovene i verden. Selv om du har et fint hjem og rent vann i springen som på en magisk måte kommer ut av alle kranene i hjemmet ditt, betyr ikke det at det er slik for alle. Discoverys elever vil lære om verdens utfordringer som fattigdom, sult og mangel på helsehjelp, men det vil ikke bare være fakta og tall som elevene skal forstå. De skal for eksempel lære hvordan fattigdom påvirker en familie og hvordan en fattig families liv er i motsetning til sitt eget. De kan bli satt til å gjøre noen forsøk, som å hente vann ute i stedet for å tappe fra kran, noe mange fattige familier må gjøre for å overleve. Å lære om verdens 

Service Learning Pic.gif

utfordringer som noen ganger ikke berører oss er viktig selv om det heller ikke er direkte service læring. Så hvorfor diskutere det? Fordi ved å skape en oppmerksomhet rundt disse utfordringene, legges grunnlaget for å hjelpe barna til å tilpasse seg til behovene rundt dem i deres umiddelbare omgivelser, lokalsamfunn og til og med verden. 

 

Service læring starter med å være i stand til å gjenkjenne og identifisere et behov. Det er ikke bare å hoppe på toget og følge sporet. Det å identifisere et behov starter ved å være observant på verden rundt seg og stille spørsmål. Hvis vi skriver forkortelsen “NGO” (Non-Governmental Organizations) dvs ikke statlige organisasjoner, tenker du ofte på positive saker disse organisasjonene gjør; de er advokater for de fattige og sultne; de prøver å snu lidelse og legge til rette for utvikling i underutviklede land/samfunn.

Selv om intensjonene til mange NGOs er gode, kan de noen ganger gjøre mer skade enn nytte. Hvorfor? Hvordan? For eksempel en NGO som er fokusert på å mette de sultne. Vi i vestlige land gir penger slik at NGO’ene kan kjøpe mat som blir delt ut til et fattig samfunn. Du tenker, BRA! Vi løser sult problemet der! Men gjør vi det? Hva skjer med de lokale bøndene som forsøker å selge sin mat der? Hva skjer med den lokale økonomien når masser av mat blir delt ut gratis? Hva skjer da når utdelingen av mat stopper? Lokal mat går til spille og lokale bønder mister sitt marked og økonomien ikke bare lider, men blir avhengig av en løsning som var ment å være midlertidig.

 

Problemet er at NGO’ene ofte er vestlige organisasjoner som utvikler egne planer for hvordan hjelpe ikke-vestlige u-land uten å spørre landet/samfunnet hva de egentlig trenger. Organisasjonene burde bruke tid i områdene de ønsker å hjelpe for å forstå den lokale kulturen bedre, og kunne komme med en varig løsning på de lokale problemer. Poenget er at hvis du skal hjelpe noen må du kommunisere med de, lære om de, og spørre om hva de ønsker å oppnå. Først da har du identifisert et reelt behov for hjelp, og du kan tilpasse en varig løsning sammen MED det lokale samfunnet.

​

Service læring er en mulighet for elevene til å bruke spørrende, analytiske, reflekterende, medfølende og risikotakende ferdigheter de har utviklet, for å gjøre en reell forskjell i deres lokalsamfunn. De vil lære at bare fordi noe har vært gjort på en spesiell måte bestandig, ikke nødvendigvis betyr at det er den best måten å gjøre det på, eller at det faktisk kan være det. De vil lære å tenke selv og stille spørsmål til verden rundt med den hensikt om å gjøre den bedre. Det vil de kunne gjøre gjennom å hjelpe og finner det ut at de KAN!

bottom of page